1a. KONTAKT |
Tar kontakt själv eller besvarar kontaktbesök. |
1b. KONTAKT |
Följer med villigt. Engagerar sig i testledaren. |
1c. KONTAKT |
Accepterar. Svarar med kontaktbeteende. |
2a. LEK 1 |
Startar snabbt, leker aktivit. |
2b. LEK 1 |
Griper direkt med hela munnen. |
2c. LEK 1 |
Griper, drar emot, men släpper och drar om. Alt. tuggar. |
3a. FÖRFÖLJANDE |
Startar inte. |
3b. GRIPANDE |
Nonchalerar föremålet |
3a. FÖRFÖLJANDE |
Startar men avbryter. |
3b. GRIPANDE |
Nonchalerar föremålet |
4. AKTIVITET |
Är uppmärksam och i huvudsak lugn. Enstaka aktivitets-höjningar. |
5a. AVST. LEK |
Intresserad, följer figuranten utan avbrott. |
5b. AVST. LEK |
Visar inga hotbeteenden. |
5c. AVST. LEK |
Går fram direkt till figuranten utan hjälp. |
5d. AVST. LEK |
Kan gripa försiktigt, drar inte emot. |
5e. AVST. LEK |
Är aktiv med figuranten. Visar även intresse mot passiv figurant. |
6a. ÖVERRASKN. |
Flyr högst 5 meter. |
6b. ÖVERRASKN. |
Visar flera hotbeteenden under längre tid. |
6c. ÖVERRASKN. |
Går fram till overallen när föraren står bredvid. |
6d. ÖVERRASKN. |
Ingen tempoförändring eller undanmanöver. |
6e. ÖVERRASKN. |
Stannar upp. Luktar eller tittar på overallen vid 1 tillfälle. |
7a. LJUDKÄNSL. |
Stannar inte eller kort stopp. |
7b. LJUDKÄNSL. |
Går fram till skramlet utan hjälp. |
7c. LJUDKÄNSL. |
Ingen tempoförändring eller undanmanöver. |
7d. LJUDKÄNSL. |
Stannar upp. Luktar eller tittar på skramlet vid 1 tillfälle. |
8a. SPÖKEN |
Visar hotbeteenden och flera attacker. |
8b. SPÖKEN |
Kontrollerar och/eller handlar mot båda spökena. Korta avbrott |
8c. SPÖKEN |
Uppehåller sig i huvudsak framför eller bredvid föraren. Någon avståndsreglering. |
8d. SPÖKEN |
Går fram till fig. när föraren står bredvid. |
8e. SPÖKEN |
Tar kontakt med figuranten. |
9a. LEK 2 |
Startar snabbt, leker aktivt. |
9b. LEK 2 |
Griper direkt med hela munnen |
10. SKOTT |
Visar ingen berördhet. Snabb kontroll och sedan helt oberörd. |
Copyright (c) 2006-2015 Sara Jarvoll